Brett

Fart og spenning!

Motivasjonen for å drive med brettseiling er mange. Fart, spenning, mestring og det å drive med noe som ikke alle gjør.

Vi som står bak brettseilingen i Asker Seilforening er opptatt av at barna skal få en god introduksjon til sporten. Den skal skape glede og motivasjon til å fortsette med brettseiling i mange år, og utforske alle de spennende sidene denne sporten kan tilby. Dagens utstyr passer fint for barn helt ned i 8–10-årsalderen. Da er seilene gjerne så små som 2 kvm., og mast og bom er meget lette.

Våre klasser og treningsnivå

Asker Seilforening tilbyr tre ulike treningsnivåer for brettseilere.

Nybegynnere: Det legges opp til ett til to nybegynnerkurs om våren og samme til høsten. Vårkursene starter med bassengtrening, vanligvis 1. mai og fortsetter med en treningsdag i uken, tirsdag (fylles først) og evt. torsdag hvis det er mange nok til å fylle to partier. Det er også mulig å henge seg på gjennom sesongen etter avtale.

For viderekomne brettseilere er det i år (2017) trening mandag og onsdag. Treningen tar sikte på å treffe seilere som behersker brettseiling, men det vil bli anledning til å dele inn i grupper etter ferdighetsnivå.

Norgescup (NC) er vårt øverste treningsnivå. De trener tirsdag og torsdag.

Vi har også et tilbud til voksne nybegynnere og litt viderekomne kalt Ladies. Disse vil trene på onsdager.

Bronse-, Sølv- og Gullfinne. Se mer om Norges Brettseilerklubbs retningslinjer for utvikling av ferdigheter i brettseiling.

Brettseiling kom til Norge tidlig på 70 tallet. Anders Føyen (Asker Seilforening) var den første i Norge som vant VM i brettseiling. Dette skjedde i 1976. Jan Wangaard (Asker Seilforening) var i mange år rangert som verdens beste brettseiler.

Påmelding og leie av brett

​Påmelding til kurs/trening skjer på deltager.no, og oversikt / linker finner du under Arrangementer (toppmeny til høyre)

All påmelding til kursee skjer via deltager.no.  Det samme gjelder leie av brett.

Merk at alle seilbrett som lagres på Tangen skal være merket med eiers navn, og at lagring av brett som ikke tilhører trenende seilere forutsetter betalt opplagsavgift