Vil du låne Andunge av Asker Seilforening?  Ta Rormannssertifikatet!

Rormannssertifikat har lange tradisjoner i Asker Seilforening og er et praktisk og teoretisk kurs som gir deg anledning til å låne en av våre Andunger. Andunge er Asker Seilforenings egenutviklede klubb-båt og er en førsteklasses opplæringsbåt.  En del av de teoretiske temaene går igjen fra Båtførerprøven.

Temaer:

* Navn og uttrykk: Kjennskap til deler i løpende og fast rigg, samt de viktigste deler av skroget.
* Nautisk språkbruk: Forklaring av forut, akter, styrbord, babord, le, lo, bidevind, slør, lens, halser, slå, jibbe, loffe, falle av, bakke en fokk.
* Sjøkart: Kan tyde de viktigste sjømerkene.
* Sjøveisreglene: Kan de viktigste regler for styring og seilas. Kan enkel lanterneføring og lydsignaler.
* Knuter: Kan åttetallsknop, båtmannsknop, dobbelt halvstikk, pålestikk, slepestikk, flaggstikk, samt belegge en ende på kryssholt.
* Spleiser og taklinger: Kan øyespleis og endespleis, svi enden og legge en takling.
* Seiling 1: Kan sette seil, berge og pakke seil samt klargjøre båten ”ship shape” etter bruk.
* Seiling 2: Kan beherske en seilbåt under fri seilas på bidevind, slør og lens. Kan manøvrere i havn, legge til bøye og brygge. Kan bruke en dregg.
* Nød og sikkerhet: Kan de nødvendige forholdsregler i hardt vær; reve seil, mann over bord, kullseiling, HLR.
* Seiling 3: Behersker bruk av spinnaker

Man trenger ikke ta disse i rekkefølge; instruktøren passer på at alle kommer igjennom alle emnene.

Teori

Oppstart 18. mai kl 19:00, eventuelt mandag 22/05 kl 18:00.

Deretter hver mandag kl 18-20 eller torsdag kl 19-21 frem til 19. juni, avhengig av hvilken dag det er flest påmeldt til.

Det vil også bli 2-4 kurskvelder til høsten så alle får mulighet til å repetere usikkert stoff eller komme gjennom temaer man har gått glipp av.

Praksis

Grunnleggende seiling blir samme kvelder.

Det vil også være mulig å delta på tirsdagsregattaene for Andunger som mannskap etterhvert.

Kurssted:  Børsholmen

Kr 1.500,-

Har du spørsmål om Rormannskurset? Ta kontakt med sunniva.risan@gmail.com

Båtutsett Storbåthttps://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=148Båtutsett Storbåt2019-04-27T00:00:00Z2019-04-27T23:59:00Z<div></div>