Kjølbåt

Asker Seilforening har to aktive klassiske kjøbåtklasser, Soling og Andunge. Foreningen har flere egne Andunge til seilskole og utlån, mens Soling er basert på private båter.

Aktiviteter i Andungegruppa

• Regattakurs
  • Rormannsertifikat
  • Båtlån
  • Treningsregattaer
  • Dugnader vår og høst, ikke pliktig oppmøte

All påmelding til kurs og leie av båt skjer på www.deltager.no.  Linker finner du under Arrangementer > Trening og Avgifter

Utenom faste trenings- og regattaarrangementer lånes Andungene kun ut til personer som har rormannssertifikat og er fylt 16 år!

• Du er pliktig til å registrere lån av båt inne i skuret hver gang båtene brukes. Registreringen skal inneholde fullt navn og mobiltelefon.
  • Alle seilere må bruke godkjent vest.
  • Eventuelle feil og mangler rapporteres i loggboken.
  • Før seiling skal båten være lenset for vann.

Alle som seiler skipper på lånt Andunge er ansvarlig for at den årlige rormanns-avgiften (leie av båt) blir betalt til Asker Seilforening.

Vi ønsker at flest mulig blir kjent med Andungen og får en sikker og god opplevelse på sjøen!

Rormannsertifikat

Rormannsertifikat har lange tradisjoner i Asker Seilforening. Hensikten med kurset er å sjekke ut ungdom og voksne for "lån" av klubbens Andunger. Andunge er Asker Seilforenings egenutviklede klubbåt, satt i produksjon under Andre verdenskrig. Nå i gassfiber er båten en førsteklasses opplæringsbåt.

Rormannskurset gjennomgår en del forskjellige emner man skal igjennom. Man trenger ikke ta disse i rekkefølge; instruktøren passer på at alle kommer igjennom alle emnene.

Temaer:

• Navn og uttrykk: Kjennskap til deler i løpende og fast rigg, samt de viktigste deler av skroget.
  • Nautisk språkbruk: Forklaring av forut, akter, styrbord, babord, le, lo, bidevind, slør, lens, halser, slå, jibbe, loffe, falle av, bakke en fokk.
  • Sjøkart: Kan tyde de viktigste sjømerkene.
  • Sjøveisreglene: Kan de viktigste regler for styring og seilas. Kan enkel lanterneføring og lydsignaler.
  • Knuter: Kan åttetallsknop, båtmannsknop, dobbelt halvstikk, pålestikk, slepestikk, flaggstikk, samt belegge en ende på kryssholt.
  • Spleiser og taklinger: Kan øyespleis og endespleis, svi enden og legge en takling.
  • Seiling 1: Kan sette seil, berge og pakke seil samt klargjøre båten "ship shape" etter bruk.
  • Seiling 2: Kan beherske en seilbåt under fri seilas på bidevind, slør og lens. Kan manøvrere i havn, legge til bøye og brygge. Kan bruke en dregg.
  • Nød og sikkerhet: Kan de nødvendige forholdsregler i hardt vær; reve seil, mann over bord, kullseiling.
  • Seiling 3: Behersker bruk av spinnaker.

Kurset foregår på tirsdager med kursstart 10.mai med frammøte 1800, og fortsetter i mai, juni, august og september. Innholdet vil være praktisk seiling, teori på land og deltagelse som mannskap i treningsregatta.

Kurssted: Skolestua på Børsholmen

Påmelding:https://www.deltager.no/andunge_rormannskurs

Pris: 1500 kr

Regattakurs, Andunge

andunge regattakurs.png

Kurs i regattaseiling for alle som har vært deltagere på våre rormannskurs.

Kurset foregår på Børsholmen med følgende teorikvelder;:

20/3, 3/4 og 10/4,

og fortsetter på tirsdager i mai etter at båtene er satt på vannet. Det blir anledning til å delta

som rormann eller mannskap i treningsregattaene på tirsdager.

• Bli kjent med kappseilingen
  • Bane, start, rundinger
  • Det grunnleggende om trim
  • De viktigste reglene
  • Vær og vind
  • Taktikk

Pris: 500,-

Påmelding: https://www.deltager.no/regattakurs_andunge

Regattaseiling er en lek der du omsetter din kunnskap om  vær, vind, bølger, taktikk og sjøveisregler i praksis.

Den er verdifull for seilglede og trygghet i alle andre sammenhenger på sjøen.

Silverrudder - tøffe utfordringer singlehandedhttps://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=144Silverrudder - tøffe utfordringer singlehanded2019-01-23T18:00:00Z2019-01-23T20:00:00ZKlubbhuset, Asker Seilforening<div>Dato: 23.01, kl 1900<br>Sted: Klubbhuset, Asker Seilforening</div><div>Silverrudder, singlehanded Fyn rundt</div><div>Pål Stiansen deltok i Årets Silverrudder-regatta i svært krevende forhold og satt ny banerekord med sin "Born to Run". Han vil dele sine spennende erfaringer. </div><div>Audun Gjøstein vil også fortelle litt om sine opplevelser i Rolex Fastnet Race og Shetland Race – store opplevelser for glade amatørseilere i våre nære havområder<br></div>
"Gjør det selv - Vedlikehold og småreparasjoner"https://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=145"Gjør det selv - Vedlikehold og småreparasjoner"2019-02-20T00:00:00Z2019-02-20T23:59:00ZKlubbhuset, Asker Seilforening<div>Dato: 20. februar, kl 1900<br>Sted: Klubbhuset, Asker Seilforening</div><div> </div><div>Vedlikehold og småreparasjoner</div><div>Det er stadig noe å "mekke" på båten. Noe er greit å sette bort til proffene, noe kan man med fordel fikse selv. </div><div>Didrik Godager fra Southern Cross Spars kommer og lærer oss spleis (dyneema), øyespleis og softshackles. </div><div>Vi får også en veldig nyttig innføring i hvordan du selv tar en enel riggsjekk før neste sesong. <br></div>