Om Asker Seilforening

Asker Seilforening, tidligere Blakstad Seilforening, Asker, er en organisasjon for aktive seilere og fritidsbåtbrukere. Den har egen båthavn i Blakstadbukta.

Blakstad Seilforening ble stiftet 24. juni 1932 i båthuset på Børsholmen. Stifterne var en håndfull 11-12 åringer med Jan "Mattis" Mathiesen i føringen. Mattis ble valgt til formann av foreningen, et verv han for øvrig hadde i 21 år frem til 1953.

Blakstad Seilforening ble akseptert som fullverdig seilforening i 1949. Foreningens senter ble flyttet fra Børsholmen til Blakstadtangen i 1954. I 1966 skiftet foreningen navn til Asker Seilforening.

Mer om Asker Seilforening

En av Norges største seilforeninger

De første årene varierte medlemstallet mellom 10 og 20. I 1940 talte foreningen 53 medlemmer og ved navneskiftet i 1966 var medlemstallet steget til rundt 350 stk. 31. desember 2016 var det 1012 medlemmer i foreningen.

Når det gjelder jolleseiling på barne- og ungdomsnivå er foreningen trolig landets største med langt over hundre seilere, deriblant omkring 90 optimistseilere. Hvert år tar foreningen i mot 30-40 nybegynnere. Årlig arrangeres Askeroptimisten, som med bortimot 200 deltagere er den største jolleregattaen i Oslofjorden utenom Norgescupregattaene.

Foreningen har noen av landets beste seilere i Laser Standard, Laser Radial og brett. Kristian Ruth som har gått gradene fra nybegynneroptimist i Asker, representerte Norge i Laser Standard under de olympiske leker i Beijing i 2008 og i London 2012.

Sjøsprøyt

Hver sommer arrangeres de meget populære Sjøsprøytukene på Børsholmen som er åpent for alle barn fra ni år. Her er det andungeseiling, surfing, roing, padling, optimistseiling og bading ledet av 10 instruktører, for det meste noen av foreningens aktive ungdomsseilere. Det er plass til 50 barn hver uke.

Storbåt

Asker Seilforening har et stort og aktivt Storbåtmiljø med regatta hver onsdag. ”Oslofjorden Rundt” som foreningen arrangerer hvert år er i ferd med å bli en ny klassiker for turseilerne.

Moderne anlegg

Gjennom stor dugnadsinnsats de siste årene, ble "nye Blakstadtangen" innviet i september 2006. Med dette fikk foreningen et moderne og publikumsvennlig idrettsanlegg. Det er stor aktivitet med tirsdagsregatta og trening på torsdager, dessuten brettseilerkurs og spesielle treningsuker i sommerferien.

Foreningen og Stiftelsen Børsholmen

På Børsholmen satser foreningen på å utvikle et ungdomsmiljø for seilere som ikke lenger er aktive i jollegruppene. Her tilbys trening i Andunge, en tremanns kjølbåt som er foreningen hjertebarn. Det var båten guttegjengen på Børsholmen selv fikk konstruert da de på 1940-tallet ville ha en rask og rimelig seilbåt. I dag er det registrert 175 Andunger, og hvert år er det Norgesmesterskap på regattabanen utenfor Børsholmen. Foreningen og Stiftelsen Børsholmen har til sammen 10 båter som fritt kan benyttes etter å ha avlagt en spesiell rormannsprøve.

Kurs

I vinterhalvåret arrangeres en rekke kurs som også er åpne for ikkemedlemmer – fra fritidsbåtsertifikat og ISAF sikkerhetskurs til båtførerprøven.

Trenere og klassekapteiner 2017
Optimist nybegynnerHovedtrenerMarthe Bjerkåsholmen98016121marthewh@hotmail.com
Optimist nybegynnerKlassekapteinJohn Vegard Leinslie leinslie@gmail.com
Optimist viderekomneHovedtrenerBrage Skjønborg47309896brage.skjonborg@hotmail.no
Optimist viderekomneKlassekapteinCarl Knap45249381carlhknap@gmail.com
Optimist RegattaHovedtrenerHåkon Hjorthøy97078000hakon.hjorthoy@plain.no
Optimist RegattaKlassekaptein
Optimist NCHovedtrenerPål Terje Christensen41273508palterje.christensen@statsbygg.no
Optimist NCKlassekaptein
LaserHovedtrener
LaserKlassekapteinChristian Hjorthøy90139720christian@hjorthoy.com
RS FevaHovedtrenerAnders Bostad95150078anders@smily4.no
RS FevaKlassekapteinFrode Brattum
frode.brattum@hotmail.com
29erHovedtrener
29erKlassekaptein
Brett nybegynnerHovedtrenerStein Anders Sundbye90105718stein@skaaret.no
Brett nybegynnerHjelpetrenerPeder Stiansen92485845pedersti@gmail.com
Brett viderekomneHovedtrenerThomas Martinsen90657616thomas.martinsen@husnuten.no
Brett NCHovedtrenerJohan Skorge Skaaret91105773johan@skaaret.no
Brett L&GHovedtrenerTheodor Sundbye97965726nor8windsurfing@gmail.com
BrettKlassekapteinStein Anders Sundbye90105718stein@skaaret.no
SeilsportligaKlassekapteinPål Stiansen92654216ps@stiansen.no
AndungeKlassekaptein​Einar Gløersen​99550139andunge@asker-seilforening.no
Turseiling

Turgruppen er en åpen gruppe for alle som har lyst til å delta og bidra på samlinger og møter. Gruppa er basert på at det skal være et uformelt lavterskel tilbud alle skal kunne delta på og gruppa verdsetter både planlagte og spontane tiltak. Vi satser på bruke en egen Facebook gruppe for turseiling som arena for utveksling av informasjon i gruppa og den kan også bruke som kontaktarena for medlemmer på tur eller som ønsker å treffe andre på spontan utflukter og andre aktiviteter.

Program for tur gruppa er ikke fastsatt for 2016 enda.

Kontaktperson er Gunnar Pharo (gunnar.pharo@gmail.com).

Eksterne relasjoner
Asker seilforening har formelle og tilfeldige bånd til ulike organisasjoner og organer som oppsummeres her.

Noen av dem har lover som er overordnet Seilforeningens egne lover.

Oslo og Akershus Seilkrets (kretsting)

Norges Seilforbund (lover, seilting)

Asker Idrettsråd (årsmøte)

Norges Idrettsforbund (lover) (KlubbAdmin)

Asker kommune (grunneier Tangen, landfeste havna, Andunger)

Børsholmen stiftelse (Sjøsprøyt, Andunger)

Østenstad sameie (grunneier Furua + P-plass)

Seilmagasinet (Sprøyt-sidene, abonnement inkludert i kontingent, Sail race system)

Holmensenteret (Holmendagene, sponsor)

Asker Rotary (Semiaden)

Oslofjordmuséet

Landøya bad (bassengtrening 1. mai)

Kvalitetsregnskap (regnskapsfører)

Årsmøte 2016

​Årets årsmøte i Asker seilforening ble avholdt torsdag 18.2.2016. Du kan laste ned protokollen i Årsmøte arkivet. Den nye loven for seilforeningen som ble vedtatt på årsmøtet er i ettertid godkjent av Akershus idrettskrets (AIK).

Seilforeningens årsmøte blir vanligvis avholdt i februar hvert år. Du finner også protokoller fra tidligere årsmøter i Årsmøte arkivet.