Om Asker Seilforening

Asker Seilforening, tidligere Blakstad Seilforening, Asker, er en organisasjon for aktive seilere og fritidsbåtbrukere. Den har egen båthavn i Blakstadbukta.

Blakstad Seilforening ble stiftet 24. juni 1932 i båthuset på Børsholmen. Stifterne var en håndfull 11-12 åringer med Jan "Mattis" Mathiesen i føringen. Mattis ble valgt til formann av foreningen, et verv han for øvrig hadde i 21 år frem til 1953.

Blakstad Seilforening ble akseptert som fullverdig seilforening i 1949. Foreningens senter ble flyttet fra Børsholmen til Blakstadtangen i 1954. I 1966 skiftet foreningen navn til Asker Seilforening.

Asker Seilforening film

​Se vår introduksjons film her: https://www.youtube.com/watch?v=CKMA_-gsGq0&t=5s

Mer om Asker Seilforening

En av Norges største seilforeninger

De første årene varierte medlemstallet mellom 10 og 20. I 1940 talte foreningen 53 medlemmer og ved navneskiftet i 1966 var medlemstallet steget til rundt 350 stk. 31. desember 2016 var det 1012 medlemmer i foreningen.

Når det gjelder jolleseiling på barne- og ungdomsnivå er foreningen trolig landets største med langt over hundre seilere, deriblant omkring 90 optimistseilere. Hvert år tar foreningen i mot 30-40 nybegynnere.

Årlig arrangeres Askeroptimisten, som med bortimot 200 deltagere er den største jolleregattaen i Oslofjorden utenom Norgescupregattaene.

Foreningen har noen av landets beste seilere i Laser Standard, Laser Radial og brett. Kristian Ruth som har gått gradene fra nybegynneroptimist i Asker, representerte Norge i Laser Standard under de olympiske leker i Beijing i 2008 og i London 2012.

Asker Seilforening har også et meget sterkt shorthanded-miljø. Foreningen har flere år på rad toppet resultatlistene både for lag og individuelt og Askerseilerne troner fremdeles på toppen i denne kategorien.

Sjøsprøyt

Hver sommer arrangeres de meget populære Sjøsprøytukene på Børsholmen som er åpent for alle barn fra ni år. Her er det Andungeseiling, surfing, roing, padling, optimistseiling og bading ledet av 10 instruktører, for det meste noen av foreningens aktive ungdomsseilere. Det er plass til 50 barn hver uke.

Storbåt

Asker Seilforening har et stort og aktivt Storbåtmiljø med regatta hver onsdag. Storbåtseilerne har også egen trener som bidrar til økt kompetanse for både nybegynnere og de de drevne regattaseilerne.

Regattaen ”Oslofjorden Rundt” som foreningen arrangerer hvert år , har klasser for både shorthanded, NOR Rating og tur og er med en sosial profil i tillegg en veldig populær regatta.

Anlegget

Gjennom stor dugnadsinnsats de siste årene, ble "nye Blakstadtangen" innviet i september 2006. Med dette fikk foreningen et moderne og publikumsvennlig idrettsanlegg. Det er stor aktivitet med tirsdagsregatta og trening på torsdager, dessuten brettseilerkurs og spesielle treningsuker i sommerferien.

Foreningen og Stiftelsen Børsholmen

På Børsholmen satser foreningen på å utvikle et ungdomsmiljø for seilere som ikke lenger er aktive i jollegruppene. Her tilbys trening i Andunge, en tremanns kjølbåt som er foreningen hjertebarn. Det var båten guttegjengen på Børsholmen selv fikk konstruert da de på 1940-tallet ville ha en rask og rimelig seilbåt. I dag er det registrert 175 Andunger, og hvert år er det Norgesmesterskap på regattabanen utenfor Børsholmen. Foreningen og Stiftelsen Børsholmen har til sammen 10 båter som fritt kan benyttes etter å ha avlagt en spesiell rormannsprøve.

Kurs

Asker Seilforening arrangerer både praktiske og teoretiske kurs. Kursene er åpne for alle.

I vinterhalvåret arrangeres en rekke kurs som spenner fra spennende foredrag om temaer som interesserer  turseileren, regattaseileren og langturseileren, båtførerprøver og de mer avanserte kursene D5L,  D5LA og ISAF sikkerhetskurs.

I sommerhalvåret har vi praktiske seilkurs - fra jolleseiling for barn (mer info om det finner du under "Grupper"/"Joller") til seilkurs i storbåt for voksne.

Se hele vår kurskatalog  her.

Trenere og klassekapteiner 2019

Klassekaptein
​Lasse Nauman

Turgruppe

Turgruppen er en åpen gruppe for alle som har lyst til å delta og bidra på samlinger og møter. Gruppa er basert på at det skal være et uformelt lavterskel tilbud alle skal kunne delta på og gruppa verdsetter både planlagte og spontane tiltak. Vi satser på bruke en egen Facebook gruppe for turseiling som arena for utveksling av informasjon i gruppa og den kan også bruke som kontaktarena for medlemmer på tur eller som ønsker å treffe andre på spontan utflukter og andre aktiviteter.

Ta kontakt med Gunnar Pharo (gunnar.pharo@gmail.com). eller storbåtgruppen for mer info om aktuelle tur aktiviteter.

Eksterne relasjoner
Asker seilforening har formelle og tilfeldige bånd til ulike organisasjoner og organer som oppsummeres her.

Noen av dem har lover som er overordnet Seilforeningens egne lover.

Oslo og Akershus Seilkrets (kretsting)

Norges Seilforbund (lover, seilting)

Asker Idrettsråd (årsmøte)

Norges Idrettsforbund (lover) (KlubbAdmin)