AskerOptimistenAskerOptimisten
Onsdagsregatta. Mer info og påmelding på SailraceOnsdagsregatta. Mer info og påmelding på Sailrace
Nybegynnerkurs for OptimistseilereNybegynnerkurs for Optimistseilere
Oslofjorden Rundt. Mer info og påmelding på SailRaceOslofjorden Rundt. Mer info og påmelding på SailRace
Sjøsprøyt - Sommerleir på Børsholmen for alderen 7 til 13 årSjøsprøyt - Sommerleir på Børsholmen for alderen 7 til 13 år
Seiltrening i regattaformat på tirsdagerSeiltrening i regattaformat på tirsdager
Trening tirsdager og torsdager for joller og brettTrening tirsdager og torsdager for joller og brett
SkipperskolenSkipperskolen

Påmelding og innbetaling

Påmelding og betaling for de fleste aktiviteter og avgifter skjer på  www.deltager.no. Annonsering og datoer for oppstart av kurs og aktiviteter kommer i god tid før sesongstart.

Påmelding til regattaer som AskerOptimisten, Oslofjorden Rundt,  Norgesmesterskap eller andre skjer på Sail Race System

Det vil bli annonsert under Nyheter på denne web-siden og på Asker Seilforenings Facebook-sider. Få automatiske varsler ver å følge våre facebook sider! www.facebook.com/askerseil/

Alle som deltar i organisert trening i Asker seilforening eller har båt i foreningens anlegg må være medlem hos oss. For å bli medlem av Asker seilforening, se egen side (Bli medlem).

Trening og andre avgifter 2019
Under "Grupper" i hovedmenyen finner du mer informasjon om hvilke aktiviteter de forskejllige klassene tilbyr.

For joller på Tangen som ikke betaler treningsavgift skal det betales opplagsavgift, se under Diverse nedenfor.

Trygg på vannet

Fra og med 2019: Vårt nybegynner kurs for de miste og de som vil ha en allsidig tilnærming til våre aktiviteter på vannet.

Påmelding via deltager.no: Trygg på vannet

Joller og brett

Påmelding til alle kursene skjer på deltager.no. Her er linker til de forskjellige klassenes påmelding:

2019 Optimist: Optimist

2019 Feva: RS Feva

2019 Brett: Brett

2019 Laser: Laser

Leie av jolle og brett (for de som ikke har eget): Leie

Andunge (kjølbåt) for unge og voksne

NYBEGYNNERKURS (Rormannskurs) i Andunge (på vent inntil situasjon med trener / instruktør er avklart)

ÅRSAVGIFT for lån av klubbens Andunger til regatta og tur

Storbåt

Påmelding til sesongens Onsdagsregattaer er ikke åpnet.

Sommerleir "Sjøsprøyt" 2019

Meld deg på til fjordens morsomste sommercamp i Asker. Åpent uke 26, 26, 32 og 33. Sjøsprøyt

«Seile Sammen»

I erkjennelsen av at solo-seiling i en liten jolle på et stort hav kan være en utfordring for en del barn, har vi tenkt å introdusere konseptet «seile sammen» våren 2018.

Tanken er at 2 – 3 barn i alderen 7 – 11 og eventuelt også voksne / foreldre / besteforeldre (klarer vi tre generasjoner i en båt?) seiler sammen med en instruktør i en større båt.  Dette vil gi økt trygghet for barn, og kanskje også for foreldrene.  Det vil gi barna en mer sosial plattform, og det muliggjør en langsom tilnærming til jolleseiling.  Når instruktøren, i samråd med barn og foreldre mener at tilstrekkelig trygghet er oppnådd vil man langsomt gå over til å håndtere en jolle på egen hånd.  Og det vil være mulig å gå tilbake til «stor båt» hvis man ønsker det.  Og samtidig får også de voksne / foreldre innsikt i seiling, og kanksje lyst til å lære med ved å ta et rormannskurs-
Avhengig av interessen vil vi kunne bemanne 2-3 større båter, og dermed ta imot opptil 7-9 barn og 3 voksne.  Tilbudet vil da inkludere seiling på torsdager i ca 10 uker (5 uker før ferien, og fem uker etter ferien).

Hvis du / dere er interessert så finner dere påmelding på: https://www.deltager.no/trening_seile_sammen

Seile sammen.jpg

Ta kontakt med Steinar Willassen, 1nestleder@askerseil.no eller mobil 99094917 hvis du / dere har spørsmål.

Sommerskole – Båtførerprøven

Båtførerprøve.jpg

Du som er fylt 14 år kan ta båtførerprøven, men du får ikke «lappen» før du fyller 16. Vi vil i sommer tilby deg en ukes opplæring, med teori og praksis slik at du kan ta eksamen på slutten av uken.  Det vil ligge inne teori (sjøveisregler, navigasjon mm), praktisk kjøring av båt, sjømannskap, knuter, livredning, førstehjelp og mye mer.

I tillegg vil vi nok finne tid til litt bading, litt seiling og annen moro på Blakstadtangen.

Vi har ikke satt en spesifikk aldersgrense, så bare du har fylt 14 år så er du velkommen.

Vi vil kun arrangere sommerkurs i uke 27 i 2019, så her gjelder det å være raskt ute! Det er max 15 deltagere pr kurs. Har du en venn, søsken et barn eller et barnebarn som trenger dette så gi tips ham om dette tilbudet.

Det blir 2 kurs denne uken, ett på formiddagen og ett på ettermiddagen. Pass på å velge riktig kurs!

Hvis du / dere er interessert så meld dere på via en av disse linkene:

Skipperskolen kurs

Hele kurskatalogen til Asker Seilforening, Skipperskolen, kan du lese her

Asker Seilforening, Skipperskolen, arrangerer en rekke kurs, både praktiske og teoretiske gjennom året.

(Merk at informasjon om kurs/trening i jolleseiling finnes under "Grupper/Jolle" og informasjon om Storbåtseiling/Onsdagsregattaer finnes under "Grupper/Storbåt")

Seilforeningen arrangerer blant annet følgende kurs sesongen 2019:

Båtførerprøven

Båtførerprøven er obligatorisk for alle båtførere som er født etter 1980 og skal føre båter over 8m og/eller med større motor enn 25hk.

Ta båtførerprøven over fem kvellder eller  over en helg.

Vinterkurs

Høstkurs (Helg)

ISAF sikkerhetskurs

Kursets mål er å øke sikkerheten for menneskeliv og utstyr, gjennom trening og formidling av holdninger og kunnskaper.

Fullt kurs eller oppfriskningskurs.

Seilkurs for voksne

Lær å seile turseilbåt. Både for nybegynnere og litt mer øvede. Vi har også rene "damekurs". Dette er praktiske kurs.

Internasjonalt båtførersertifikat (ICC)

Dette er et internasjonalt sertifikat for førere av fritidsbåter under 15 meter. Med dette kan du leie båt blant annet i de and som har akseptert FN resulosjon nr 40.

D5L, Fritidsbåtskippersertifikat

D5L dekker de fleste aspekter av en skippers oppgaver og ansvar. Det vil være et viktig bidrag til å øke sikkerheten ombord og vil gi mulighet til å føre båter over 50 fot og opp til 78 fot.

Se mer informasjon i kurskatalogen her eller  send en epost til: Skipperskolen@askerseil.no

D5LA, Astronavigasjon og havseilas

D5LA bygger på D5L og gir en innføring i seiling på de store hav, med strømkobling og kursvalg over lange strekk. Det vil også bli gitt en innføring i bruk av sekstant og almanakkbruk

Se mer informasjon i kurskatalogen her eller  send en epost til: skipperskolen@askerseil.no

Meteorologiseminar på Oslofjordmuseet i Vollen

Seminaret handler om vær, grunnleggende innføring i meteorologi, sykloner og tyfoner og hvordan en alltid kan seile i medvind.

Les mer og meld deg på!

Rormannskurs

Asker Seilforening leier ut foreningens "Andunge". For å leie disse båtene kreves det et Rormannssertifikat, et praktisk kurs.

PÅMELDING

Sjøsprøyt

​Påmelding til Sjøsprøyt 2018 har åpnet!

Påmeldingen skjer på deltager.no. Oversikt / link til alle våre arranggementer / kurs / trening finner du under Arrangementer (toppmeny til høyre).  Du kommer direkte til påmelding for SjøSprøyt ved å følge denne linken; http://www.deltager.no/sjosproyt (åpnes i nytt vindu)

Les mer om Sjøspryt her:

OAS Terminliste 2018

Regatta og andre arrangementer i 2018

Aktiviteten er høy i Asker Seilforening. Nedenfor finner du en oversikt over seilforeninges største arrangementer denne sesongen.

MAI

• 5.Mai. Sesonsåpning og Strandryddedag.
  • 15. mai første onsdagsregatta. OBS: Tirsdag! SRS
  • 25-26.Mai, Oslofjorden Rundt. SRS

JUNI

• 17. juni, Klubbmesterskap jolle
  • 25.Juni. Sjøsprøyt, uke 1.

JULI

• 2.Juli. Sjøsprøyt, uke 2.
  • 2.Juli. Sommerskole Båtførerprøven.

AUGUST

• 6.August. Sjøsprøyt, uke 3.
  • 13.August. Sjøsprøyt, uke 4.
  • 13.August, Sommerskole Båtførerprøven.
  • 21. August, første tirsdagsregatta etter sommeropphold.
  • 22. August, første onsdagsregatta etter sommeropphold .

SEPTEMBER

• 15. september, klubbmesterskap Storbåt. SRS
  • 16. - 18. september, Turgruppe samling (foreløpig). SRS
  • 26. september, siste onsdagsregatta. SRS
  • 27. september. Dugnad og sesong avslutning.

Alle Storbåt-arrangementer merket "SRS", SailRaceSystem er reigstrert i SailRaceSystem. Der finner du all informasjon om regattaen, som: Kunngjøringer, seilingsbestemmeler, deltager-/startlister og resultater. Gå inn på www. sailracesystem.no og søk opp Asker Seilforening og velg arrangement.

Joller, brett og Andunger seiler regatta hver tirsdag.

Storbåt seiler regatta hver onsdag.

Seile med flyktninger?

Asker Seilforening har gjennom 2016 og 2017 fått midler fra UDI til å arrangere aktivitet for flyktningmottakene på Hvalstad og Lysaker.  Tydeligvis gjorde vi en så god jobb at vi har fått midler også i 2018.

I utgangspunktet vil dette bli arrangert i regi av Sjøsprøyt og instruktørene som vil være engasjert der.  Men kanskje det er andre i foreningen som også vil bidra?  De som får tilbudet vil få en tur i andunge, og i kano, men kanskje er det noen i foreningen som vil stille en storbåt til disposisjon, eller bidra på annet vis?  Det blir litt sosialt med grilling og mat også.

Dette skjer tentativt på tirsdager, i uke 26, 27 og 32, 33 i tidsrommet 1700 – 1900. Og vi venter 15 – 20 deltakere hver kveld. Ta kontakt med Steinar Willassen, 1nestleder@askerseil.no eller mobil 99094917 hvis du / dere vil bidra.

Årsmøte 2019https://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=159Årsmøte 20192019-02-26T18:00:00Z2019-02-26T19:30:00ZASF Klubbhuset, Blakstad Bryggevei 9Styret innkaller herved til årsmøte i Asker Seilforening. Årsmøtet avholdes 26.02.19 kl 1900 i Klubbhuset, Blakstad Bryggevei 9, 1342 Saker som et medlem ønsker tatt opp på årsmøtet, må sendes styret senest to uker før møtedato. Fullstendig sakliste med alle saksdokumenter vil bli gjort tilgjengelig for medlemmene senest én uke før årsmøtet på Asker Seilforening sin web-side. For å ha stemmerett må medlemmet ha fylt 15 år, vært medlem av idrettslaget i minst én måned, og ha betalt kontingenten. Medlemmer under 15 år har møte- og forslagsrett. For mer informasjon om stemmerett, valgbarhet, forslagsrett mv., se idrettslagets lov § 5 til § 8. Velkommen til årsmøte! Med vennlig hilsen Styret i Asker Seilforening