AskerOptimistenAskerOptimisten
Onsdagsregatta. Mer info og påmelding på SailraceOnsdagsregatta. Mer info og påmelding på Sailrace
Nybegynnerkurs for OptimistseilereNybegynnerkurs for Optimistseilere
Oslofjorden Rundt. Mer info og påmelding på SailRaceOslofjorden Rundt. Mer info og påmelding på SailRace
Sjøsprøyt - Sommerleir på Børsholmen for alderen 7 til 13 årSjøsprøyt - Sommerleir på Børsholmen for alderen 7 til 13 år
Seiltrening i regattaformat på tirsdagerSeiltrening i regattaformat på tirsdager
Trening tirsdager og torsdager for joller og brettTrening tirsdager og torsdager for joller og brett
SkipperskolenSkipperskolen

Påmelding og innbetaling

Påmelding og betaling for de fleste aktiviteter og avgifter skjer på  www.deltager.no. Annonsering og datoer for oppstart av kurs og aktiviteter kommer i god tid før sesongstart.

Påmelding til regattaer som AskerOptimisten, Oslofjorden Rundt,  Norgesmesterskap eller andre skjer på Sail Race System

Det vil bli annonsert under Nyheter på denne web-siden og på Asker Seilforenings Facebook-sider. Få automatiske varsler ver å følge våre facebook sider! www.facebook.com/askerseil/

Alle som deltar i organisert trening i Asker seilforening eller har båt i foreningens anlegg må være medlem hos oss. For å bli medlem av Asker seilforening, se egen side (Bli medlem).

Trening og andre avgifter 2019
Under "Grupper" i hovedmenyen finner du mer informasjon om hvilke aktiviteter de forskejllige klassene tilbyr.

For joller på Tangen som ikke betaler treningsavgift skal det betales opplagsavgift, se under Diverse nedenfor.

Trygg på vannet

Fra og med 2019: Vårt nybegynner kurs for de miste og de som vil ha en allsidig tilnærming til våre aktiviteter på vannet.

Påmelding via deltager.no: Trygg på vannet

Joller og brett

Påmelding til alle kursene skjer på deltager.no. Her er linker til de forskjellige klassenes påmelding:

2019 Optimist: Optimist

2019 Feva: RS Feva

2019 Brett: Brett

2019 Laser: Laser

Leie av jolle og brett (for de som ikke har eget): Leie

Andunge (kjølbåt) for unge og voksne

NYBEGYNNERKURS (Rormannskurs) i Andunge (på vent inntil situasjon med trener / instruktør er avklart)

ÅRSAVGIFT for lån av klubbens Andunger til regatta og tur

Storbåt

Påmelding til sesongens Onsdagsregattaer er ikke åpnet.

Sommerleir "Sjøsprøyt" 2019

Meld deg på til fjordens morsomste sommercamp i Asker. Åpent uke 26, 26, 32 og 33. Sjøsprøyt

«Seile Sammen»

I erkjennelsen av at solo-seiling i en liten jolle på et stort hav kan være en utfordring for en del barn, har vi tenkt å introdusere konseptet «seile sammen» våren 2018.

Tanken er at 2 – 3 barn i alderen 7 – 11 og eventuelt også voksne / foreldre / besteforeldre (klarer vi tre generasjoner i en båt?) seiler sammen med en instruktør i en større båt.  Dette vil gi økt trygghet for barn, og kanskje også for foreldrene.  Det vil gi barna en mer sosial plattform, og det muliggjør en langsom tilnærming til jolleseiling.  Når instruktøren, i samråd med barn og foreldre mener at tilstrekkelig trygghet er oppnådd vil man langsomt gå over til å håndtere en jolle på egen hånd.  Og det vil være mulig å gå tilbake til «stor båt» hvis man ønsker det.  Og samtidig får også de voksne / foreldre innsikt i seiling, og kanksje lyst til å lære med ved å ta et rormannskurs-
Avhengig av interessen vil vi kunne bemanne 2-3 større båter, og dermed ta imot opptil 7-9 barn og 3 voksne.  Tilbudet vil da inkludere seiling på torsdager i ca 10 uker (5 uker før ferien, og fem uker etter ferien).

Hvis du / dere er interessert så finner dere påmelding på: https://www.deltager.no/trening_seile_sammen

Seile sammen.jpg

Ta kontakt med Steinar Willassen, 1nestleder@askerseil.no eller mobil 99094917 hvis du / dere har spørsmål.

Sommerskole – Båtførerprøven

Båtførerprøve.jpg

Du som er fylt 14 år kan ta båtførerprøven, men du får ikke «lappen» før du fyller 16. Vi vil i sommer tilby deg en ukes opplæring, med teori og praksis slik at du kan ta eksamen på slutten av uken.  Det vil ligge inne teori (sjøveisregler, navigasjon mm), praktisk kjøring av båt, sjømannskap, knuter, livredning, førstehjelp og mye mer.

I tillegg vil vi nok finne tid til litt bading, litt seiling og annen moro på Blakstadtangen.

Vi har ikke satt en spesifikk aldersgrense, så bare du har fylt 14 år så er du velkommen.

Vi vil kun arrangere sommerkurs i uke 27 i 2019, så her gjelder det å være raskt ute! Dersom det blir mange deltagere så kan vi dele vi inn i to grupper. Disse vil veksle på med teori og praksis, før og etter lunsj.

Har du en venn, søsken et barn eller et barnebarn som trenger dette så gi tips ham om dette tilbudet.

Hvis du / dere er interessert så meld dere på via denn linken:

Skipperskolen kurs

Asker Seilforening, Skipperskolen, arrangerer en rekke kurs, både praktiske og teoretiske gjennom året.

(Merk at informasjon om kurs/trening i jolleseiling finnes under "Grupper/Jolle" og informasjon om Storbåtseiling/Onsdagsregattaer finnes under "Grupper/Storbåt")

Seilforeningen arrangerer blant annet følgende kurs sesongen 2019:

Båtførerprøven

Båtførerprøven er obligatorisk for alle båtførere som er født etter 1980 og skal føre båter over 8m og/eller med større motor enn 25hk.

Ta båtførerprøven over fem kvellder eller  over en helg.

Link: Vinterkurs

Link: Høstkurs (Helg)

Seilkurs for voksne

Lær å seile turseilbåt. Både for nybegynnere og litt mer øvede. Vi har også rene "damekurs". Dette er praktiske kurs.

Link: Seilkurs for voksne

ISAF sikkerhetskurs

Kursets mål er å øke sikkerheten for menneskeliv og utstyr, gjennom trening og formidling av holdninger og kunnskaper.

Fullt kurs eller oppfriskningskurs.

Internasjonalt båtførersertifikat (ICC)

Dette er et internasjonalt sertifikat for førere av fritidsbåter under 15 meter. Med dette kan du leie båt blant annet i de and som har akseptert FN resulosjon nr 40.

D5L, Fritidsbåtskippersertifikat

D5L dekker de fleste aspekter av en skippers oppgaver og ansvar. Det vil være et viktig bidrag til å øke sikkerheten ombord og vil gi mulighet til å føre båter over 50 fot og opp til 78 fot.

D5LA, Astronavigasjon og havseilas

D5LA bygger på D5L og gir en innføring i seiling på de store hav, med strømkobling og kursvalg over lange strekk. Det vil også bli gitt en innføring i bruk av sekstant og almanakkbruk

Rormannskurs

For å kunne låne andunge til å seile på egen hånd, må du som rormann ha gjennomført og bestått ferdighetskravene til vårt rormannssertifikat. Dette sertifikatet har eksistert siden den første andunge ble sjøsatt i 1945.

Det tilbys faste ukentlige treninger der seilerne kan øve på de ulike ferdighetskravene i sertifikatkravet. Etter hvert som en ferdighet er innøvd, vil du få signatur for bestått ferdighetskrav. Når alle ferdighetskravene er bestått, vil du få utstedt Rormannssertifikat. Godkjent rormann betaler en årlig avgift og kan deretter fritt benytte båt.

Praksis og teori vil foregå på onsdager kl. 18.00 på Børsholmen sommer og høst, avpasset etter vær og vindforhold.

For påmelding: https://www.deltager.no/rormannskurs_2019

Sommerleir Sjøsprøyt 2019

Sjøsprøyt 2019 er snart fultl!

Meld deg på til fjordens morsomste sommercamp i Asker. Åpent uke 26, 26, 32 og 33. Påmeldingen skjer på deltager.no.

Du kommer direkte til påmelding for SjøSprøyt ved å følge denne linken: Sjøsprøyt

OAS Terminliste 2019
Regatta og andre arrangementer i 2019

Her er oversikten over foreninges seil-arrangementer denne sesongen.

MAI

• 8.Mai. Første Onsdagsregatta, baneseilas. SRS
  • 11.Mai. Sesonsåpning og Strandryddedag.
  • 15.Mai. Onsdagsregatta. distanseseilas.
  • 22.Mai. Onsdagsregatta, baneseilas.
  • 24-25.Mai, Oslofjorden Rundt. SRS

JUNI

• 5.Juni. Superonsdag, Asker.
  • 12.Jun Distanse Færderbrief
  • 19.jun Superonsdag Nesodden
  • 26.juni. Onsdagsregatta, baneseilas

AUGUST

• 21. August, Superonsdag Asker
  • 28.aug Distanse Hollenderbrief

SEPTEMBER

• 04.sep Superonsdag Nesodden
  • 11.sep Bane Klubbmesterskap, SRS
  • 18.sep Distanse Klubbmesterskap
  • 25.sep Bane Klubbmesterskap

Alle Storbåt-arrangementer merket "SRS", SailRaceSystem er reigstrert i SailRaceSystem. Der finner du all informasjon om regattaen, som: Kunngjøringer, seilingsbestemmeler, deltager-/startlister og resultater. Gå inn på www. sailracesystem.no og søk opp Asker Seilforening og velg arrangement.

Joller, brett og Andunger seiler regatta hver tirsdag.

Storbåt seiler regatta hver onsdag.

Seile med flyktninger?

Asker Seilforening har gjennom 2016 og 2017 fått midler fra UDI til å arrangere aktivitet for flyktningmottakene på Hvalstad og Lysaker.  Tydeligvis gjorde vi en så god jobb at vi har fått midler også i 2018.

I utgangspunktet vil dette bli arrangert i regi av Sjøsprøyt og instruktørene som vil være engasjert der.  Men kanskje det er andre i foreningen som også vil bidra?  De som får tilbudet vil få en tur i andunge, og i kano, men kanskje er det noen i foreningen som vil stille en storbåt til disposisjon, eller bidra på annet vis?  Det blir litt sosialt med grilling og mat også.

Dette skjer tentativt på tirsdager, i uke 26, 27 og 32, 33 i tidsrommet 1700 – 1900. Og vi venter 15 – 20 deltakere hver kveld. Ta kontakt med Steinar Willassen, 1nestleder@askerseil.no eller mobil 99094917 hvis du / dere vil bidra.

Båtutsett Storbåthttps://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=148Båtutsett Storbåt2019-04-27T00:00:00Z2019-04-27T23:59:00Z<div></div>