AskerOptimistenAskerOptimisten
Onsdagsregatta. Mer info og påmelding på SailraceOnsdagsregatta. Mer info og påmelding på Sailrace
Nybegynnerkurs for OptimistseilereNybegynnerkurs for Optimistseilere
Oslofjorden Rundt. Mer info og påmelding på SailRaceOslofjorden Rundt. Mer info og påmelding på SailRace
Sjøsprøyt - Sommerleir på Børsholmen for alderen 7 til 13 årSjøsprøyt - Sommerleir på Børsholmen for alderen 7 til 13 år
Seiltrening i regattaformat på tirsdagerSeiltrening i regattaformat på tirsdager
Trening tirsdager og torsdager for joller og brettTrening tirsdager og torsdager for joller og brett
SkipperskolenSkipperskolen

Påmelding og innbetaling

Påmelding for alle kursene våre er åpnet og tilgjengelig på deltager.no

Det gjenstår noen datoer for oppstart av enkelte kurs - dette kommer i god tid før sesongstart.

Påmelding og betaling for de fleste aktiviteter og avgifter skjer på  www.deltager.no.
Lenker til påmelding for de forskjellige arrangementene blir lagt ut her (litt lengre ned på siden) etter hvert som de åpnes.

Påmelding til regattaer som AskerOptimisten, Oslofjorden Rundt,  Norgesmesterskap eller andre skjer på Sail Race System   Det vil bli annonsert under Nyheter på denne web-siden, Asker Seilforenings Facebook-sider eller under de forskjellige arrangementene når påmelding er åpnet.

Alle som deltar i organisert trening i Asker seilforening eller har båt i foreningens anlegg må være medlem hos oss.
For å bli medlem av Asker seilforening, se egen side (Bli medlem).

Trening og andre avgifter 2018
Under "Grupper" i hovedmenyen finner du mer informasjon om hvilke aktiviteter de forskejllige klassene tilbyr.

For nybegynnere som skal leie klubbjolle/-brett, merk at dette gjøres separat her.

For joller på Tangen som ikke betaler treningsavgift skal det betales opplagsavgift, se under Diverse nedenfor.

Joller og brett

Påmelding til alle kursene skjer på deltager.no. Her er linker til de forskjellige klassenes påmelding:

Trening i Optimist for nybegynnere, viderekomne, regattaseilere og norgescup-seilere

Trening i Laser Standard, Radial, 4,7 og Master

Trening i RS Feva for nybegynnere og regattaseilere

Trening i 29er

Trening på seilbrett for nybegynnere, viderekomne, regattaseilere og voksne

Leie av jolle og brett (for de som ikke har egen)

Andunge (kjølbåt) for unge og voksne

NYBEGYNNERKURS (Rormannskurs) i Andunge (på vent inntil situasjon med trener / instruktør er avklart)

ÅRSAVGIFT for lån av klubbens Andunger til regatta og tur

Storbåt

Påmelding til sesongens Onsdagsregattaer er ikke åpnet.

Sommerleir "Sjøsprøyt" 2018
Informasjon og påmelding

Diverse

HAVNEAVGIFTER og KRAN sommer 2017

MEDLEMSKAP i Seilforeningen

«Seile Sammen»

I erkjennelsen av at solo-seiling i en liten jolle på et stort hav kan være en utfordring for en del barn, har vi tenkt å introdusere konseptet «seile sammen» våren 2018.

Tanken er at 2 – 3 barn i alderen 7 – 11 og eventuelt også voksne / foreldre / besteforeldre (klarer vi tre generasjoner i en båt?) seiler sammen med en instruktør i en større båt.  Dette vil gi økt trygghet for barn, og kanskje også for foreldrene.  Det vil gi barna en mer sosial plattform, og det muliggjør en langsom tilnærming til jolleseiling.  Når instruktøren, i samråd med barn og foreldre mener at tilstrekkelig trygghet er oppnådd vil man langsomt gå over til å håndtere en jolle på egen hånd.  Og det vil være mulig å gå tilbake til «stor båt» hvis man ønsker det.  Og samtidig får også de voksne / foreldre innsikt i seiling, og kanksje lyst til å lære med ved å ta et rormannskurs-
Avhengig av interessen vil vi kunne bemanne 2-3 større båter, og dermed ta imot opptil 7-9 barn og 3 voksne.  Tilbudet vil da inkludere seiling på torsdager i ca 10 uker (5 uker før ferien, og fem uker etter ferien).

Hvis du / dere er interessert så finner dere påmelding på: https://www.deltager.no/trening_seile_sammen

Seile sammen.jpg

Ta kontakt med Steinar Willassen, 1nestleder@askerseil.no eller mobil 99094917 hvis du / dere har spørsmål.

Sommerskole – Båtførerprøven

Båtførerprøve.jpg

Du som er fylt 14 år kan ta båtførerprøven, men du får ikke «lappen» før du fyller 16. Vi vil i sommer tilby deg en ukes opplæring, med teori og praksis slik at du kan ta eksamen på slutten av uken.  Det vil ligge inne teori (sjøveisregler, navigasjon mm), praktisk kjøring av båt, sjømannskap, knuter, livredning, førstehjelp og mye mer.

I tillegg vil vi nok finne tid til litt bading, litt seiling og annen moro på Blakstadtangen.

Vi har ikke satt en spesifikk aldersgrense, så bare du har fylt 14 år så er du velkommen.

Vi vil i utgangspunktet fylle opp uke 27 først (max 15 deltagere pr uke), og er det stor interesse vil vi forsøke også uke 32 og 33. Har du en venn, søsken et barn eller et barnebarn som trenger dette så gi tips ham om dette tilbudet.

Hvis du / dere er interessert så finner dere påmelding på: https://www.deltager.no/sommerskole_batforerproven

Ta kontakt med Eira Naustvik, post@askerseil.no eller mobil 91878543 hvis du / dere har spørsmål.

Kurs sesongen 2018, Skipperskolen

Hele kurskatalogen til Asker Seilforening, Skipperskolen, kan du lese her

Asker Seilforening, Skipperskolen, arrangerer en rekke kurs, både praktiske og teoretiske gjennom året.

(Merk at informasjon om kurs/trening i jolleseiling finnes under "Grupper/Jolle" og informasjon om Storbåtseiling/Onsdagsregattaer finnes under "Grupper/Storbåt")

Seilforeningen arrangerer blant annet følgende kurs sesongen 2018:

Båtførerprøven

Båtførerprøven er obligatorisk for alle båtførere som er født etter 1980 og skal føre båter over 8m og/eller med større motor enn 25hk.

Ta båtførerprøven over fem kvellder eller  over en helg.

ISAF sikkerhetskurs

Kursets mål er å øke sikkerheten for menneskeliv og utstyr, gjennom trening og formidling av holdninger og kunnskaper.

Fullt kurs eller oppfriskningskurs.

Seilkurs for voksne

Lær å seile turseilbåt. Både for nybegynnere og litt mer øvede. Vi har også rene "damekurs". Dette er praktiske kurs.

Internasjonalt båtførersertifikat (ICC)

Dette er et internasjonalt sertifikat for førere av fritidsbåter under 15 meter. Med dette kan du leie båt blant annet i de and som har akseptert FN resulosjon nr 40.

D5L, Fritidsbåtskippersertifikat

D5L dekker de fleste aspekter av en skippers oppgaver og ansvar. Det vil være et viktig bidrag til å øke sikkerheten ombord og vil gi mulighet til å føre båter over 50 fot og opp til 78 fot.

Se mer informasjon i kurskatalogen her eller  send en epost til: Skipperskolen@askerseil.no

D5LA, Astronavigasjon og havseilas

D5LA bygger på D5L og gir en innføring i seiling på de store hav, med strømkobling og kursvalg over lange strekk. Det vil også bli gitt en innføring i bruk av sekstant og almanakkbruk

Se mer informasjon i kurskatalogen her eller  send en epost til: skipperskolen@askerseil.no

Meteorologiseminar på Oslofjordmuseet i Vollen

Seminaret handler om vær, grunnleggende innføring i meteorologi, sykloner og tyfoner og hvordan en alltid kan seile i medvind.

Les mer og meld deg på!

Rormannskurs

Asker Seilforening leier ut foreningens "Andunge". For å leie disse båtene kreves det et Rormannssertifikat, et praktisk kurs.

PÅMELDING

Sjøsprøyt 2018

​Påmelding til Sjøsprøyt 2018 har åpnet!

Påmeldingen skjer på deltager.no. Oversikt / link til alle våre arranggementer / kurs / trening finner du under Arrangementer (toppmeny til høyre).  Du kommer direkte til påmelding for SjøSprøyt ved å følge denne linken; http://www.deltager.no/sjosproyt (åpnes i nytt vindu)

Les mer om Sjøspryt her:

OAS Terminliste 2018

Regatta og andre arrangementer i 2018

Aktiviteten er høy i Asker Seilforening. Nedenfor finner du en oversikt over seilforeninges største arrangementer denne sesongen.

MAI

• 5.Mai. Sesonsåpning og Strandryddedag.
  • 15. mai første onsdagsregatta. OBS: Tirsdag! SRS
  • 25-26.Mai, Oslofjorden Rundt. SRS

JUNI

• 17. juni, Klubbmesterskap jolle
  • 25.Juni. Sjøsprøyt, uke 1.

JULI

• 2.Juli. Sjøsprøyt, uke 2.
  • 2.Juli. Sommerskole Båtførerprøven.

AUGUST

• 6.August. Sjøsprøyt, uke 3.
  • 13.August. Sjøsprøyt, uke 4.
  • 13.August, Sommerskole Båtførerprøven.
  • 21. August, første tirsdagsregatta etter sommeropphold.
  • 22. August, første onsdagsregatta etter sommeropphold .

SEPTEMBER

• 15. september, klubbmesterskap Storbåt. SRS
  • 16. - 18. september, Turgruppe samling (foreløpig). SRS
  • 26. september, siste onsdagsregatta. SRS
  • 27. september. Dugnad og sesong avslutning.

Alle Storbåt-arrangementer merket "SRS", SailRaceSystem er reigstrert i SailRaceSystem. Der finner du all informasjon om regattaen, som: Kunngjøringer, seilingsbestemmeler, deltager-/startlister og resultater. Gå inn på www. sailracesystem.no og søk opp Asker Seilforening og velg arrangement.

Joller, brett og Andunger seiler regatta hver tirsdag.

Storbåt seiler regatta hver onsdag.

Seile med flyktninger?

Asker Seilforening har gjennom 2016 og 2017 fått midler fra UDI til å arrangere aktivitet for flyktningmottakene på Hvalstad og Lysaker.  Tydeligvis gjorde vi en så god jobb at vi har fått midler også i 2018.

I utgangspunktet vil dette bli arrangert i regi av Sjøsprøyt og instruktørene som vil være engasjert der.  Men kanskje det er andre i foreningen som også vil bidra?  De som får tilbudet vil få en tur i andunge, og i kano, men kanskje er det noen i foreningen som vil stille en storbåt til disposisjon, eller bidra på annet vis?  Det blir litt sosialt med grilling og mat også.

Dette skjer tentativt på tirsdager, i uke 26, 27 og 32, 33 i tidsrommet 1700 – 1900. Og vi venter 15 – 20 deltakere hver kveld. Ta kontakt med Steinar Willassen, 1nestleder@askerseil.no eller mobil 99094917 hvis du / dere vil bidra.

Storbåt - Superonsdaghttps://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=101Storbåt - Superonsdag2018-08-29T00:00:00Z2018-08-29T23:59:00Z
Storbåt - Onsdagsregattahttps://askerseilforening.klubb.nif.no/Lists/Aktiviteter/DispForm.aspx?ID=102Storbåt - Onsdagsregatta2018-09-05T00:00:00Z2018-09-05T23:59:00Z