Våre kurs

I Asker Seilforening er det aktivitet hele året!

Mørketiden bruker vi til å utvide teoretiske kunnskaper, høre spennende foredrag eller forberede langtur eller "bare" ferieseilasen med sikkerhetskurs eller mer avanserte D5L/D5LA.

Klubbhuset vårt fungerer svært godt som undervisningslokale. Kursene våre er blitt populære fordi de samler folk med like interesser og sans for seiling og båtliv. Disse kurskveldene treffes likesinnede til stimulerende undervisning, diskusjon og prat.

Når vi setter opp kurs er det primært med fokus på å gi økt glede og trygghet ved å være på sjøen.

Kurskatalogen for sesongen 2018 er klar, les den her:

Kurskatalog Skipperskolen 2018

Om du har forslag til kurs, så er det bare å komme med dem.

De maritime kursene (Båtfører, Fritidsskipper) har ikke så mye med seiling å gjøre, men er nødvendig for en seiler som vil dra langt med større båt.

Internasjonalt båtførersertifikat (ICC): Skal du leie båt og ikke trenger en som er over 50 fot, da er ICC sertifikat for deg. Du trenger å ha bestått Båtførerprøven og en praktisk test. Asker Seilforening kan nå tilby både båtførerkurs med eksamen og praktisk utsjekk. Det er Sjøfartsdirektoratet som utsteder ICC. Se mer informasjon i kurskatalogen.

Seilkursene våre skal gi ny læring til alle som seiler, enten en konkurrerer eller er på tur. Spesielt er det verdt å nevne ISAF Sikkerhetskurs som gir en skikkelig innføring i trygg seilas. Dette kurset skal du ta, ikke fordi det er påkrevd i visse seilaser, men fordi dette er et viktig bidrag til trygg seilas.

Seilkretsen og seilforbundet arrangerer hvert år kurs for dem som ønsker å utvikle seg som seiltrener, dommer eller regattaarrangør. Er du interessert i dette, ta kontakt med regatta@asker-seilforening.no.

God tur!

Hilsen Ole Gunnar Tveiten, Skipperskolen Asker Seilforening

D5L / Fritidsskipper
Asker Seilforening har avholdt D5L-kurs siden 2005 i samarbeid med Oslo Kystskipperskole. Vi inviterer alle medlemmer og andre interesserte til fritidsskipperkurs vinteren 2016/2017. Kurset går i Asker Seilforenings lokale på Blakstadtangen.

Dersom du planlegger å ta fritidskipperkurs, så gi oss beskjed om at du er interessert og ønsker å delta på epost: skipperskolen@asker-seilforening.no, så vil vi holde deg orientert om kurset. Våre D5L-kurs går mandager etter høstferien og frem til våren (seilsesongen begynner).

Det er et omfattende kurs som dekker de fleste aspekter av en skippers oppgaver og ansvar. Det vil være et viktig bidrag til å øke sikkerheten ombord og vil gi mulighet til å føre båter over 15 meter og opp til 24 meter. Kurset har hovedvekt på fagene navigasjon, navigasjonsmidler, sjøveisregler, skipslære, sikkerhetsopplæring og teknologi/motor. Det skal avlegges eksamen i hvert fag.

For å få utstedt fritidsskippersertifikatet må man ha bestått eksamen, oppfylle kravet til båtpraksis/fartstid og levere en godkjent legeerklæring. Har man eid eller disponert båt på over 8 meter i minst tre år så oppfyller man kravet til fartstiden. Oppfyller man ikke kravet til fartstid, kan man ta en praktisk utsjekk ved skolen, for å dokumentere sine båtferdigheter. I legeerklæringen skal det bl.a. fremgå at syn og hørsel tilfredsstiller de krav sjøfartsdirektoratet har satt.

Det er kjempefint om du videresender denne kurskatalogen til andre som kan tenkes å ville delta på kurs. Om du er interessert, så gi beskjed umiddelbart; vi må ha minimum 12 deltakere her.

Kurskvelder: Kursstart etter høstferien 2016

Kurstidspunkt: kl 18:00-21:00

Pris (foreløpig): 12 000,- (12 500,- for ikkemedlemmer) betales i to terminer. Eksamensavgifter kommer i tillegg.

KursstedAsker Seilforenings klubbhus, Blakstad Bryggevei 9

Påmelding: epost til: skipperskolen@asker-seilforening.no

Astronavigasjon og Havseilas (D5LA)

​Kurset er avholdt en rekke ganger, og blir avholdt ved tilstrekkelig påmelding. Meld din interesse til: Skipperskolen@asker-seilforening.no.

Kurset bygger på 5DL som er beskrevet i Fritidsskippersertifikat (D5L) og gir en innføring i seiling på de store hav, med strømkobling og kursvalg over lange strekk. Det vil også bli gitt en innføring i bruk av sekstant og almanakkbruk. Kurset anbefales på det varmeste, spesielt en har tenkt seg til varmere strøk!

Påmelding: Epost til: Skipperskolen@asker-seilforening.no

Tidspunkt: Torsdager etter høstferien 2016 frem til Januar 2017

Kursavgift: 5.500,- (medlemmer), 6.000,- (Ikke-medlemmer)

Kurs med Skipperskolen sesongen 2018

Asker Seilforening arrangerer både praktiske og teoretiske kurs, på alle nivåer i regi av Skipperskolen. Skipperskolen sine kurs er primært for de voksne seilerne men vi har også Båtførerprøve-kurs for ungdommer.

Informasjon om våre seilkurs for barn finner du blant annet under "Grupper/Joller".

Du kan lese mer om kurstilbudene våre her