Minneord Gunnar Larsen

Gunnar Larsen
Asker
15.03.2018
Gunnar Larsen, tidligere formann og æresmedlem i Asker seilforening, døde etter et kort sykeleie 4. mars nær 85 år gammel.

Gunnar Larsen ble født i Vollen i 1933. Som sønn av en båtbygger lå det i kortene at han tidlig skulle få los på båtlivets mangfoldige gleder. Han ble en dreven seiler og var også ettertraktet som mannskap.  Gunnar gikk inn i styret bare 19 år gammel i 1952 og var styremedlem i tre år. Siden var han viseformann i 64-65 før han ble valgt til formann i Blakstad seilforening i 1966. Under hans toårige formannsperiode skiftet foreningen navn til Asker etter en heftig debatt både på styre- og medlemsnivå.  Gunnar styrte skuta med stødig hånd med god support fra sin kone Vera som tok ansvar for kiosk og klubbhus. Begge fortsatte sin frivillige innsats i mange år etter at Gunnar trådte ut av styret og bidro med et imponerende antall arbeidstimer. Gunnar fortsatte livet ut å være interessert i foreningens drift og tilbragte mye av sin tid på Tangen og på fjorden. Han var et kjent og blidt fjes for de fleste av foreningens aktive medlemmer. På 90 tallet kjøpte han tilbake en 12,5 meter faren hadde bygget til han og broren da de var ungdommer. Etter en solid oppussing med egne never seilte han stolt rundt med denne singel-handed i flere år.  De siste årene bestod imidlertid båtlivet mest av fisking, en annen aktivitet han var lidenskapelig opptatt av. Og var ikke Gunnar i båten, så vi han stadig på bryggene i trivelig snakk med andre båtvenner.

Gunnar ble bisatt fra en fullsatt Østenstad kirke og ble hedret med mange kjærlige ord fra både barn, barnebarn og venner. Våre tanker går til Vera og den store familieflokken han etterlater seg.

Vi lyser fred over hans gode minne.

Siri Gjerdrum